Cavall Fort núm. 1312 (2017)
En Jaumet Bernadet i la Jin Hua Kuan són dos històrics
components de la companyia de teatre Comediants que, amb 45 anys ja de
trajectòria professional, tenen cura de la conservació de bona part dels
objectes escenogràfics utilitzats en els espectacles i que guarden en l’espai
de creació “La Vinya” de Canet de Mar.
Què és l’attrezzo?
Jaumet: -
Bona pregunta! Són tots aquells estris que ajuden als actors a explicar una
obra i que es fan servir en moments determinats de la representació teatral,
com ara: una taula, una maleta, un pastís gegant d’aniversari...
Jin Hua: - El mot: “attrezzo” és d’origen italià i, en català, vol dir: utillatge. És
a dir, eines o màquines que omplen l’espai escènic per poder realitzar la
funció.
Com construïu els aparells?
Jaumet: – Dependrà de la necessitat de cada muntatge.
D’entrada, mirem que dissenyadors, escenògrafs, constructors, artesans, equips
de caracterització o de vestuari donin forma a les idees dels guionistes de les
obres. Cal, però, que abans a l’oficina de la companyia, l’equip de producció
faci un pressupost econòmic del que costarà tirar endavant cada cosa.
Els dissenyeu a La Vinya?
Jin Hua: – Això depèn de l’espectacle, de la grandària
de les peces, de les tècniques de construcció o bé de la manipulació de
materials que s’han de fer servir, els quals a voltes ha resultat més oportú
realitzar en tallers externs especialitzats en grans decorats perquè disposen
d’eines o infraestructures determinades. Ara, objectes més petits, com: capgrossos,
perruques, barrets... els han fet al centre de creació companys escultors, pintors, perruqueres o,
posem per cas, modistes.
Els objectes de la companyia tenen una estètica similar?
Jaumet: – Sí, és una de les característiques de
Comediants que els decorats respirin un
aire determinat. Ens agrada que tinguin
un segell festiu, mediterrani, ric en formes i colors.
I els guardeu tots?
Jin Hua: - No, tots, és impossible. Ara bé, sí que una
part molt important els conservem en la millor de les condicions que ens és
possible, en els magatzems que tenim a la casa.
Jaumet: – En el món del teatre, sempre que es pot, es
vetlla perquè els objectes que han estat d’utilitat en una obra determinada, en
deixar aquesta de representar-se, puguin tornar a estar disponibles en altres
muntatges. És una forma d’estalvi, de valorar la feina feta pels equips tècnics
i de tornar a donar una nova vida a l’attrezzo. Ens agrada reciclar.
Com els teniu ordenats?
Jin Hua: - Guardem els
utillatges agrupats en funció de les seves característiques o similituds. Per exemple:
màscares, titelles, dracs... estan embalats en capses fetes a mida amb la
corresponent etiqueta a l’exterior que explica el que hi ha dintre; el
vestuari: pantalons, abrics, faldilles... estan també etiquetats però enfundats
i penjats en armaris; objectes de gran format, com ara: columnes, globus terraqüis,
mobles, carros... estan en un magatzem de figures de dimensions elevades.
Recordeu què teniu en cada lloc?
Jaumet: – Una mica sí. De fet, l’ordre és del tot
bàsic en una companyia de teatre. Cert és que a vegades, per raons de
limitacions d’espais, hem d’amuntegar alguns objectes al costat d’altres.
Sobretot quan es tracta de ferros, fustes, cables, tarimes, escales... però, si
necessitem un focus, un altaveu, una cortina, un tambor... de seguida sabem en
quin racó anar-ho a cercar.
Quan aneu de gira l’ordre també és important?
Jin Hua: – I tant o, millor dit, encara potser molt
més! Quan estem a punt d’anar-nos-en de “bolos”
(que és com anomenem els artistes quan sortim a fer les funcions) convé estar
atents perquè al camió de transport no ens oblidem cap dels objectes que
necessitarem pel correcte desenvolupament de l’obra.
Jaumet: – Llavors, en arribar al teatre, cal que
descarreguem caixes i maletes, muntem l’escenografia i, si necessitem un plat,
una trompeta o un cavall de cartró, és essencial deixar-ho a punt en el lloc
precís per quan s’hagi de fer servir.
I al final de l’obra ho torneu a guardar?
Jin Hua – Sí, sempre. En finalitzar cada representació,
cal tenir especial precaució de deixar de forma correcta tot l’attrezzo. En el
cas del vestuari, és indispensable ser molt curosos a penjar els vestits al
camerino, mirar que no s’hagi trencat cap botó, que les sabates estiguin
enllustrades... o bé, per exemple, si hem utilitzat una espelma, un bossa de serpentines o
pirotècnia, en tinguem de recanvi per la següent funció.
Jaumet: - Ah, i en acabar la gira, per retornar a Canet
de Mar, en descarregar del camió el material, fem una darrera repassada al
taller per si hi ha algun últim contratemps, com ara: un vestit que s’ha de
rentar i planxar o una màscara que s’ha de repintar, la qual, després,
guardarem a la capsa i la deixarem a punt per quan tornem a fer un nova sortida
o espectacle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada